|
||
Choreogra(a)f(en): |
Raden Tjetje Somantri | |
Revisor(en): |
Dra. Irawati Durban Ardjo (1965) | |
Compositie(s): |
Macan Ucul laras Salendro | |
Musicus (Musici): |
Gamelan-musicians with Komarudin (kendang) | |
Muziekopname: |
Pusbitari Dance Company recording | |
Duur: |
7 ' 45 " | |
Regio: |
West Java (Sunda) |
Synopsis:
De Tari Merak of Dans van de Pauw is een vrouwendans. Merak betekent Pauw en de choreografie is geïnspireerd op de mooie bewegingen van een pauw. De choreografie van de Tari Merak is van Raden Tjetje Somantri en dateert uit de periode tussen 1950 en 1959.
In 1965 maakte dra. Irawati Durban Ardjo een nieuwe choreografie met andere bewegingen, structuren, muziek en kostuum. Deze choreografie is in 1985 herzien en in 1993 door dra. Irawati Durban Ardjo zelf aan Romanita Santoso geleerd.
De bewegingen van een
pauw zijn op een geraffineerde manier verweven met de klassieke bewegingen van de Sundanese danskunst en zo is de dans een kleurrijke uitbeelding van de trotse pauw, die zijn schitterende verenpracht aan ons toont.
De Tari Merak symboliseert de schoonheid van de natuur en haar schepselen en heeft tot doel onze aandacht erop te vestigen en om ons ervan te overtuigen om ons werk aan deze wereld op te dragen.
© Stichting Wisma Ulah
Budaya 1999